top of page
mdlig website page.PNG

Measúnú agus Diagnóisic Litearthachta don Iarbhunscoil - Gaeilge

MDLI-G a thabhairt isteach / Introducing the MDLI-G

​

Is triail nua caighdeánach litearthachta sa Ghaeilge í an Mheasúnú agus Diagnóisic Litearthachta don iar-bhunscoil – Gaeilge. Úsáidtear í sna hiar-bhunscoileanna mar uirlis scagthástála agus dhiagnóiseach chun scileanna litearthachta a mheas. Is í seo an chéad triail den tsórt seo in Éirinn le haghaidh gaelcholáístí.

​​

The Measúnú agus Diagnóisic Litearthachta don Iarbhunscoil – Gaeilge is a new standardised test of literacy in Irish for use in post-primary schools as a screening and diagnostic tool for assessing literacy skills. It is the first test of its kind in Ireland for gaelcholaisti. 

​

​​

Tairbhí MDLI-G / Benefits of the MDLI-G

 

Rinne an Roinn Oideachais an fhorbairt ar an mheasúnú MDLI-G, tríd an tSeirbhís Náisiúnta Siceolaíochta Oideachais (NEPS) agus i bpáirt leis an bhForas Taighde ar Oideachas (FTO).

 

Deartar an triail:

  • Ionas go mbeidh sé oiriúnach ó thaobh cultúir de agus saincheaptha chuig chomhthéacs na hÉireann.

  • Ionas gur féidir le múinteoirí í a úsáid.

  • Chun cabhair a thabhairt le scagthástáil a dhéanamh ar dheacrachtaí (go háirithe orthu siúd a glacadh isteach sa chéad bhliain).

  • Chun a bheith úsáideach ó thaobh measúnú diagnóiseach agus úsáideach maidir le monatóireacht agus measúnú ar aon dul chun cinn.

  • Chun a bheith cabhrach le tabhairt le fios an bhfuil aon mheasúnú sa bhreis de dhíth (m/sh, caint agus teanga).

  • Chun a bheith úsáideach maidir le bunú agus athbhreithniú ar chaigdeán litearthachta.

​

The MDLI-G assessment has been developed by the Department of Education and Skills, through the National Educational Psychological Service (NEPS) in collaboration with the Educational Research Centre (ERC).  

 

 The test is designed to be:

  • culturally appropriate and tailored to the Irish context  

  • designed for use by teachers  

  • helpful for screening for difficulties (particularly at first year intake)  

  • useful in diagnostic assessment, monitoring and evaluating progress  

  • can help identify if further assessment might be needed (e.g. speech & language)  

  • useful in establishing and reviewing literacy standards​

​Dearadh MDLI-G / Design of the MDLI-G

​

Dearadh an MDLI-G mar uirlis atá éifeachtúil ó thaobh costas de, atá éasca le riaradh le haghaidh riachtanais litearthachta éagsúla. Rinneadh staidéar chaighdeánach, ar 1,700 scoláire, sa bhliain 2024 agus tá an triail ar fáil le haghaidh riaradh ar dhaltaí na chéad bhliana agus na tríú bliana, in éineacht le caighdéain an fhómhair. Tá cúig fo-thriail i gceist:

 

  • Léitheoireacht focail

  • Litríocht​

  • Luas na léitheoireachta

  • Léamhthuisceana

  • Samplaí scríbhneoireachta

​

The MDLI-G  was designed as a cost-effective, easy-to-administer tool for diverse literacy assessment needs. A standardisation study involving a sample of over 1,700 students was carried out in 2024 and the test is now available for administration to first- and third-year students, accompanied by autumn norms. 

 

It consists of five subtests:  

  • Word Reading  

  • Spelling  

  • Reading Speed  

  • Reading Comprehension  

  • Writing Samples   

​

Uirlis Scórála agus Tuairisceoireachta / Online Scoring and Reporting Tool

​

Ceann de na gnéithe is tábhachtaí a bhaineann le MDLI-G ná an t-uirlis scórála agus tuairisceoireachta.

  • Tiontaíonn an chóras na hamhscóir go dtí scóir chaighdeánaithe.

  • Gineann sé tuairiscí aonaracha agus tuairiscí an ghrúpa.

  • Cuireann sé raon moltaí ar fáil atá bunaithe ar phróifíl scór an dalta.

​

Tá rochtain ar an uirlis ar fáil tríthi a cheannach gach bliain agus caithfear DPA a shíniú.


A key feature of the MDLI-G is its secure online scoring and reporting tool. This system:

  • Converts raw scores into standard scores

  • Generates individual and group reports

  • Provides a range of suggestions based on student score profiles

​​

Access to the tool is purchased annually and a data processing agreement (DPA) must be signed.

​

Traenáil Múinteoireachta / Teacher Training


Tá traenáil MDLI-G ar fáil ar mhodúil fhíseán ar líne agus i leabhráin clóite, céim ar chéim. De bharr na hacmhainní seo atá ar fáil, ní bhíonn gá le haghaidh traenáil aghaidh ar aghaidh. Tugann NEPS tacaíocht leanúnach do scoileanna a cheanaíonn an mheasúnú.

​

MDLI-G training is available via online video modules and step-by-step printed manuals, eliminating the need for in-person training. Schools purchasing the assessment receive ongoing support from NEPS.

​​​

Slándáil sonraí agus Comhlíonadh GDPR / Data Security and GDPR Compliance

​

Caithfidh scoileanna Comhaontú Próiseálaí Sonraí a shíniú nuair a ordaíonn siad ábhair MDLI-G.

Cinntíonn an comhaontú seo:

  • Nach n-úsáidtear sonraí na ndaltaí le haghaidh comparáidí scoile.

  • Go stóráiltear sonraí ar fheastalaí criptithe in Éirinn.

  • Go bhfuil eolas pearsanta inaitheanta criptithe.

  • Nach n-aistrítear ach sonraí daltaí anaithnid chuig an FTO le haghaidh forbairt na dtrialach agus pleanáil na n-acmhainní.

  • Go bhfuil an rochtain ar an mbunachar sonrai teoranta go docht ar thionscadail údaraithe agus ar fhoireann theicneolaíocht na faisnéise.

​

Déan cliceáil ar ár leathanach cosaint sonraí anseo le haghaidh breis eolais ar chonas a úsáideann an FTO sonraí.


Schools must sign a Data Processor Agreement (DPA) when ordering MDLI-G materials. The DPA ensures:

  • Student data is never used for school comparisons

  • Data is securely stored on an encrypted server in Ireland

  • Personally identifiable information is encrypted

  • Only anonymised student data is transferred to the ERC for test development and resource planning

  • Access to the encrypted database is strictly limited to authorised project and IT staff

​

For further information how the ERC uses data, please see our data protection page here​.

DPA PPAD-E
bottom of page